Egypt Mufti: Protesting during pilgrimage against Islam

News article, posted 10.20.2011, from Egypt, in:
Author: 
Nourhan Magdi
Language: 
Arabic
Egypt Mufti: Protesting during pilgrimage against Islam (Photo: Youm7)

Summary: Egyptian Mofti Ali Gomaa today urged the necessity of committing to instructions and disciplines and to stay away from chaos, rioting and protesting during the pilgrimage. He also warned not to carry political slogans.

These actions are against the fifth pillar of Islam, he claims.

The pilgrimage is the fifth corner of the Pillars of Islam and must be free of rioting and protestation, he told Saudi newspaper Okaz.

He warned against chaos or sectarian violence as instructed by the Saudi authorities.
The authorities in Saudi Arabia warned against protesting during the pilgrimage season.

Original Language Text: 
دعا مفتى مصر دكتور على جمعة الحجاج إلى ضرورة الالتزام بالتعليمات والأنظمة والبعد عن إثارة الشغب والفوضى والمظاهرات فى الحج ورفع الشعارات السياسية وخلافها، مشددا على أن هذه الأمور تخالف المقصد الشرعى للركن الخامس من أركان الإسلام. 
وقال الدكتور على جمعة فى تصريح لصحيفة عكاظ السعودية: "لاشك أن الحج هو الركن الخامس من أركان الإسلام ولابد أن يبقى بعيدا بشكل تام عن العبث والفوضى والمظاهرات والشعارات السياسية المضللة وإثارة الفتن".
وأضاف: "لابد للحجاج أن يلتزموا بالأنظمة والإجراءات التنظيمية التى وضعتها الحكومة السعودية لراحة وسلامة الحجيج".
وشدد جمعة على أن الحج يجب أن يبقى فى إطار العبادة الروحية الخالية من أى شىء خارج عليها سواء كانت مظاهرة أو شغبا أو فوضى أو إظهارا لشعار سياسى.
ونبه جمعة إلى أن الأصل فى الفريضة انشغال القلب والجوارح بالعبادة والالتزام بشعائر الحج والتفرغ الكامل لها لتعظيم المثوبة والإحساس بروعتها وجمالها وكمالها.
وحذر من السعى لإثارة البلبلة والفوضى والالتفات إلى أى دعوة للفتنة، مشيرا إلى أنه من يريد الإقدام على هذه الأفعال فالأولى تركها أو عدم الحضور للديار المقدسة لإفساد أمن الحج.
وكانت السلطات فى المملكة العربية السعودية حذرت من التظاهر أثناء موسم الحج.